Lastiğin Görevleri:
1. Araç yükünü taşımak
2. Direksiyon ile verilen yönü izlemek
3. Motordan gelen gücü ileri/geri hareket olarak yansıtmak
4. Emniyetli bir şekilde hem ıslak, hem de kuru zeminde aracı durdurmak
5. Amortisörlerinde yardımıyla sürüş keyfini artırmak
Lastiğin Yapısal Özellikleri:
Tekerlek lastiklerinin yapılarında, gerek yüksek mukavemeti karşılamak üzere naylon, rayon, polyester gibi elyaf esaslı kordlarla, çelik kordlar bulunur. Topuk dayanımları ise çelik teller yardımıyla sağlanır. Birbirinden farklı karakterdeki bu elemanların bir arada tutulması ve hizmet anında zeminle temasın güvenle sağlanmasıyla, yanaklardaki esneme kabiliyetinin verilmesi görevini lastik karışımı üstlenir. Lastik karışımını doğal ve sentetik kauçuklarla, ana dolgu olarak karbon karaları oluşturur. Bunlara ilave olarak vulkanizasyon elemanları bulunur. Karışımın işlenmesi ve homojenliği için kimyasal yağlar kullanılır.
Çapraz Katlı Lastikler:
Lastik teknolojisinin başlangıcında kullanılan ilk gövde yapısıdır.Bu lastiklerin gövdesini oluşturan tekstil esaslı "kord" iplikleri birbiri üzerine, lastik yönüne 35-40 derece açı yapacak şekilde çapraz olarak yerleştirilmiştir. Bu yapı diyagonal veya konvensiyonel olarak da adlandırılır. Ölçü tanımında "-" veya "D"ile belirtilir.
Radyal Lastikler:
Değişen ve gelişen otomotiv sektörünün gereksinimlerini karşılamak üzere geliştirilen bir yapıdır. Bu lastiklerde gövde yapısı, üstün özellikli rayon, naylon, polyester gibi tekstil esaslı kordların, lastiğin dönüş yönüne 90 derecelik açı yapacak şekilde yerleştirilmeleri sonucu oluşan kuşaklarda, belirli açıda çelik kord kuşak katlarının tatbik edilmesi sonucu oluşur. Aynı zamanda radyal yapı, sadece tekstil esaslı ve lastiğin dönüş yönüne göre sıfır derece ve belli açıdaki kordlardan oluşan kuşakların tatbik edilmesiyle de oluşabilir. Ölçü tanımında "R" harfi ile belirtilir.
Tubeless ve Tube-Type Lastikler:
Araçlarda yüke karşılık gelen tepki kuvvetini karşılayan, lastiklerde jant arasına sıkıştırılan hava basıncıdır. Lastikler sadece hava basıncının sıkıştırıldığı kılıflardır.Sıkıştırılmış hava basıncının tutulması, iç lastiklere veya dış lastiklerin iç kısmına tatbik edilen ve sızdırmazlık sağlayan liner tabaka yardımıyla sağlanır. İç lastikli kullanılan dış lastiklere Tube-type, iç lastiksiz kullanılan dış lastiklere Tubeless lastik denir.
"Dunlop (P) 185/60 R 14 82 H QX200 Tubeless" ölçü ifadesinde;
- Dunlop : Üretici firma
- (P) : Binek otomobil lastiği
- QX200 : Lastik desen kodu
- 185 : Nominal kesit genişliği (mm)
- 60 : Kesit oranı, seri(basıklık)
- R : Gövde yapısı (Radyal)
- 14 : Jant çapı(inç)
- 82 : Yük indeksi
- H : Hız sembolü
- Tubeless : İç lastiksiz
Hız sembolü, bir lastiğin yük endeksi ile belirtilen azami yükte yapabileceği maksimum hızı ifade eden bir kodlamadır. Hız sembolleri tablosunda ise harflerin belirttiği maksimum hızlar verilmiştir.
Yük endeksi, bir lastiğin hız sembolü ile belirtilen en yüksek hızda taşınabileceği azami yükü belirten bir kodlamadır.Yük indeksleri tablosunda, farklı yük indekslerine karşılık gelen, lastik başına taşınabilecek azami yük miktarları kg. cinsinden verilmiştir.
Lastiğin Üretim Tarihi:
DOT XJ J3 XJJX 207 ifadesinde
DOT : Amerika Birleşik Devletleri ve Kanada onay sembolü
XJ : Lastiği üreten firma ve üretildiği fabrika kodu
J3 : Lastik ölçüsünü belirten kod
XJJX : Lastik belirten kod
207 : Üretim tarihi,lastiğin 2007'in 20.haftasında üretildiğini göstermektedir.
Kış Lastikleri ile ilgili en çok merak edilenler:
Kış lastiği sadece karlı ve buzlu zeminlerde mi kullanılır?
Kış lastikleri tüm bir kış sezonu boyunca, Ekim'de aracınıza takılıp Nisan'da çıkarılabilecek ve bu süre içerisinde kötü hava koşullarından dolayı oluşabilecek risklere karşı sizi güvenle koruyacak lastiklerdir. Dolayısıyla kış lastikleri karlı ve buzlu zeminlerde yere tutunmayı sağlayıp zorlu kış koşullarına çok mükemmel cevap verebilmektedirler. Aynı zamanda, kuru ve ıslak zeminlerde ise performanslarında herhangi bir azalma olmaksızın güvenle kullanılırlar. Islak zeminlerde ise suyu en hızlı bicimde tahliye ederek ve lastigin yolla temasının devamlı olmasını saglayarak aquaplaning (suda kızaklama) riskini en aza indirir.
Diş derinliklerinde sınırlar nedir?
Diş derinligi 1.6mm'ye düşen lastiklerin değistirilmesi, kış mevsiminde ise diş derinliklerinin en az 3mm olmasına dikkat edilmesi gerekir.
Kış lastikleri kış sezonunun bitmesiyle Mart-Nisan aylarında araçlardan çıkarılmalı ve bir sonraki sezonda kullanım için karanlık ve rutubetsiz bir ortamda saklanmalıdır. Eğer evlerin balkonlarında saklanacaksa, siyah kalın bir naylon torba içerisine konulmalıdır.
Bu lastikleri yaz aylarında kullanmanın sakıncaları nelerdir?
Kış lastikleri yazın kullanıldığında kullanılan sırt karışımının özelliğinden dolayı diğer lastiklere oranla daha çabuk aşınır ve gürültü seviyesi artar.
Kış lastiklerinin standart lastiklere göre avantajları nelerdir?
En önemli avantajı düşük sıcaklıklarda özelliğini kaybetmeyen özel sırt karışımı ile kış koşullari için üretilmiş olmalarıdır. Ayrıca sırt desenin ve omuz bloklarının dişli yapısı karlı zeminlerde ilave çekiş sağlar. Bunun yanısıra özellikle silikalı sırt karışımı ve kılcal kanallı blok yapısı kullanılarak ıslak zeminde mükemmel yol tutuş sağlar.
Lastiğinizin ömrünü nasıl arttıracağınızı biliyor musunuz?
Hava Basıncı
Uygun olmayan hava basıncı ileride tamiri mümkün olmayacak hasarların yanısıra, lastiğin düzensiz ve erken aşınmasına sebep olur. Hava basıncı lastik soğukken ölçülmeli ve mutlaka araç üreticilerinin belirlediği hava basıncı değerlerine uyulmalıdır.
Rot Ayarı
Aracınızın mekanik ve süspansiyon sistemlerindeki aksaklıklar nedeni ile direksiyon ve araç yönü aynı olmayabilir. Ön düzen bozukluğu sadece lastiklerinizde ekonomik kayba neden olmakla kalmaz aynı zamanda aracınızın süspansiyon ve döner aksamına da zarar vererek zaman içerisinde yüksek mekanik tamir ve bakım masraflarına yol açar.
Balans Ayarı
Jant ve lastiğinizin uygun olarak eşlenmemesi hızlı sürüş esnasında zıplama, vuruntu, salgı, yalpa gibi konforsuzluklar hissetmenize neden olacaktır.
Rotasyon (Yer Değiştirme)
Lastiklerinizin, araçta takılı oldukları her değişik pozisyonda değişik aşınma hareketlerine maruz kaldıklarıdan, periyodik olarak yerlerinin değiştirilmesi ömürlerini artıracaktır.
Diş Derinliği
Sırt bölgesi lastiğinizin yola basan kısmıdır. Lastik eskidikçe çekiş azalır. Zamanla lastiğiniz üzerindeki desen aşınarak kullanılmaz seviyeye gelir. Diş derinliği 1.6mm'nin altına inmiş lastikleri kullanmak, can ve mal emniyeti bakımından tehlikeli oldugu gibi, bir çok ülkede kanunen de yasaktır.
Yük Miktarı ve Yükleme Biçimi
Araç üreticisinin belirlediği, araç taşıma kapasitesi (istiap hatti) üzerinde yüklemeler; lastiğin çabuk ısınmasına ; yanak,omuz ve topuk bölgelerinde arıza vermesine ve hızlı aşınmasına sebep olur.Dengesiz yüklemeler de lastik ömrü üzerinde olumsuz etki yapar.
Fren Ayarı
Fren sistemlerinizi araç üreticisinin tavsiye ettiği aralıklarla kontrol ettiriniz. Ayarsız frenler,lastiklerde düzensiz ve hızlı aşınmalarına neden olur. Ani ve sert frenlemelerde kuvvet dağılımı lastiğe göre farklı olacağından, blok tipi aşınma olması ihtimali artar.
Araç Kullanım Şartlarına Uygun Lastik Seçimi
Araç el kitabında belirtilen ebat ve kat muadilindeki lastikler kullanılmalıdır. Araç Hızı Araç kullanım hızı arttıkça lastiğin sıcaklığını yükselmesi sebebiyle sırt kauçuğu normale göre daha çok aşınma gösterir.
Lastik Eşlemeleri
Aracın tüm lastiklerinin aynı ebat ve yapıda olması gerekir. Aynı aks üzerinde farklı yapı, desen ve aşınmada lastik takılması halinde araç performansı olumsuz etkilendiği gibi lastik düzensiz ve hızlı aşınır.
Yol ve İklim Şartları
Düzgün olmayan yol yüzeylerinde ve sıcak yaz aylarında lastik normale göre daha çok aşınma gösterir.
Kısa Kısa!
- Bozuk satıhlarda yüksek hız yapmayın,
- Uzun yola çıkarken ve araç yüklüyken hava basıncını 2 PSI artırın,
- Stepne lastiğinizin basıncını da düzenli olarak kontrol edin,
- Kışın diş derinliğinin 3 mm'den az olması çekişi olumsuz etkiler,
- Çivili kış lastiği kullanımı özellikle buzlu ve karlı zeminlerde üstün çekiş ve tutunma sağlamakla birlikte; kuru zeminde tam tersi etki yapar,
- Aracınızı uzun süre kullanmayacaksanız, aracınızı takoza alın,
- Lastiğinizi parlatmak için petrol ürünleri içeren deterjan veya cilalar kullanmayın. Su ve fırça kullanılarak yapılacak temizlik lastikteki kimyasalların koruyucu bir film tabakası oluşturmasına yardımcı olur,
- Aynı aks üzerindeki lastiklerdeki farklı hava basınçları, aracın düşük hava basınçlı lastik tarafına doğru çekmesine neden olur,
- Lastiğinizi kaldırım kenarlarına ve sivri yüzeylere çarpmaktan kaçının,
- Diş derinliği 1.6 mm ye düşen lastikleri mutlaka değiştirin,
- Karlı ve buzlu yollarda lastiğinizin hava basıncını 2-3 psi artırın. Bu şekilde karda ve buzda daha iyi bir çekiş elde edersiniz,Kullanmadığınız lastikleri şişirilmiş olarak depolamayın,
- Subap kapaklarını kapalı tutun,
- Kış şartlarında lastiklerinizin durumu ne kadar iyi olursa olsun; ani hızlanma ve ani frenden kaçının, daima aracınızı viteste sürün, mevcut lastik izlerini takip edin, önünüzdeki araçla her zamankinden daha uzun mesafe bırakıp, önce vites küçültüp, sonra kısa aralıklarla pompalayarak fren yapın,
- Lastiklerinizin havasını her zaman lastik soğuk iken tamamlayın,
- Kış lastikleri kullanımına karar verildiğinde tüm lastiklerin değiştirilmesi tavsiye edilir. En azından çeker akstaki lastikler değiştirilmelidir. Araç üreticisi firma farklı bir öneride bulunmadığı sürece, araçta kullanılan lastiklerin tümü aynı ebatta olmalıdır.
Kaygan zeminde (Karlı - buzlu) araç kullanmak ;
Motorun döndürme hareketinin yola aktarılmasının bazen zorlaştığı anlardan biride kötü yol ve hava şartlarıdır, bu durumlarda modern araçlar günümüzde sürücülerine büyük kolaylık sağlamakla beraber yinede belli sürücülük yetenekleri beklerler. Ayrıca elektronik sürüş yardımcılarının bulunmadığı (ki ülkemizde çoğunluğu oluştururlar...) araçlarda sürücünün bilgili olmasının önemi çok büyüktür.
Başlayalım;
Sürtünme kuvveti = sürtünme katsayısı X sürtünecek yüzeyin alanı
Kimi sürücülerimiz karlı yüzeylerde lastiklerin havasını indirmenin faydalı olacağı inancındadır bu gayet saçmadır + gerçek dışıdır.
Ayrıca formülden çıkan bir başka sonuç ; aracın üzerine 4,5 kişi oturup tepinmek kalışa fayda sağlamaz ...
Karlı havada yüzey alanının azaltılması yukarıdaki formüle konulunca sürtünme kuvvetini arttıracağı yani tutunmayı sağlıyacağı aşikardır..
Ralli araçlarını düşünün lastikleri nekadar ince + sürtünen yüzeyi azaltmak için üzerine konulan çivileri ..
Ayrıca mümkünse özel kauçuktan üretilmiş(daha kolay sısnan) ve bu koşullara daha uygun kış lastikleri kullanalım
İlk kalkış;
Aracınızı tanımak önemlidir, aracınızın torkunu(motorun döndürme momenti) + aracınızın önden çekermi yadada arkadan itişe mi sahip olduğunu (veya 4x4) iyi bilin. Aaracınızın torkunu bilin dedim çünkü ilk kalış anı karlı,buzlu zeminde hakimiyetin kaybedildiği başlıca andır. Eğer aracınız düşük devirde yüksek güç üretebilecek potansiyelde ise kalışta torku azaltmak için 2. hatta 3. vitesi kullanın. Aracı geri kaçırmamaya özen gösterin elfrenini kullanın yada debriyajı kavramada tutup freni bırakın. Geri kaçan araba ilk kalkışta patinaja daha meyillidir. Yokuşlar çıkılırken yada ilk kalkışta mümkünse temiz kar (daha önce bir araç tarafından ezilmemiş) üzerinde denenmelidir.
Kalkış gerçekleştikten sonra;
Kalkışların sorunsuz gerçekleşmesi bu gibi hava koşullarında yaşanacak sıkıntının benim tahminim %40 ının aşılması demektir. Ani gaz vermeler yokuş aşağı inerken ani gaz kesmeler virajlarda belli hızlarda belli bir açıdan fazla direksiyon kırmak stabiliteyi bozabilir (önden veya arkadan kayma tehlikesi doğar) gaz konumu sabit olmalı veya pedala dikkatli basılmalı tek amaç patinaj yapmamaktır sizde eğer başka bir yolun bunu sağlayabileceğini düşünüyorsanız onu uygulayabilirsiniz.
Yavaşlama - Viraj Alma - Durma;
Geri kalan sıkıntıların % 60 lık kısmının bunlar olduğunu düşünüyorum;
Trafiği iyi takip etmek , ileriye bakmak ani durumlarla karşılaşmayı en aza indirir. Yavaşlamak istendiğinde mümkün olduğu kadar sakin davranmak gerekir. Unutulmamalıdır ki milyarlarca lira değerindeki aracınız 4 adet avuç içi kadar yüzeyin üzerinde ilerliyor. Aracınızın fren sisteminden haberiniz olması yine menfaatiniz icabıdır. Aracınızda ABS var mı? ABS EBD (araç içindeki ağırlığa göre frengücü ayarlıyıcısı) var mı? Ve en önemlisi arkalar disk mi kampana mı? Çünkü birçok araç %70 gibi bir oranda önlere fren yapar dikkat ederseniz TV de yayınlanan görüntülerde kontrolsüz kayan araçlar hep ön tekerlekleri bloke olmuş halde kayarlar. Yavaşlama dikkatli şekilde yapıldıktan sonra durma işlemi basitleşir, limit çok düşük olduğu için yeterli yavaşlama yapılmadan yapılacak sert frenlerde bloke yani kayma kaçınılmazdır...
Bloke Lastikle Kontrol;
Tüm gayretinize rağmen kilitlenmeyi engelliyemiyor ve kayıyorsanız sakin olun araç kilitli lastikle direksiyonla verilen yönün aksi ne gider. Hızınız yüksek değilse bu bilgiyi aklınızda bulundurarak bir çok kaza tehlikesini atlatabilirsiniz.
Eski ve Yeni Honda Jazz hakkında bir çok bilgi ve merak ettiklerinizin cevaplarını bulabilmek için Honda Jazz Organizasyonu forumunu ziyaret edebilirsiniz.
Foruma Ulaşmak İçin [Tıklayın]
Paylaşmış olduğunuz bu bilgiler çok teşekkür ederim
YanıtlaSilÇünkü Lastik seçimi bana göre hayati önem taşır
Çünkü İnsan hayatını onlar taşırlar
Ben de teşekkür ederim...
YanıtlaSiliyi günler.2010 jazz kullanıyorum.lastikler 185x55x16.bu ebat her markada yok.195x55x16 taksam araç 2 cm kadar yükseliyor.bu durumda çamurluga sürtme olur mu? kullanan ,takan varmı
YanıtlaSilEvet Jazz'ın lastik ebatlarını piyasada kolayca ve her markada bulabilmek sıkıntılı.
SilJazz'ınıza büyük boy lastik takmanızı önermiyoruz. Nedeni ise tüm kalibrasyonlarının bu lastik ebatlarına göre yapılmış olmasıdır. 2cm'lik bir farkla belki lastikler çaburluğa sürtmeyecektir ama kilometre sayacınızdan, benzin tüketim bilgilerinize kadar bir çok lastik turu ve motora bağlı verilerin bilgisayar tarafından hatalı hesaplanmasına, dönüş çapınızın değişmeşine, yerden yüksekliğin artması nedeni ile otomobilin denge merkezinin değişmesine neden olacaktır.
Bunlar benim için önemli değil derseniz farklı ebatta lastik takabilirsiniz.